[第貳期] 自由軟體四大自由

有鑑於我自己常常跟別人推廣自由軟體,但是常常忘記自由軟體基本四大自由,僅列於此。

自由軟體四大自由原文出處網址:
http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html

自由軟體四大自由(中文是我自己翻譯的)

Free software is a matter of the users' freedom to run, copy, distribute,study, change and improve the software. More precisely, it refers to fourkinds of freedom, for the users of the software:

  • The freedom to run the program, for any purpose (freedom 0).

    自由之零:任意執行的自由。
  • The freedom to study how the program works, and adapt it to your needs(freedom 1). Access to the source code is a precondition for this.

    自由之壹:存取程式原始碼的自由,研究程式碼如何運作。
  • The freedom to redistribute copies so you can help your neighbor(freedom 2).

    自由之貳:重新散佈的自由。如果我覺得這個程式很棒,我可以分享給我的鄰居。
  • The freedom to improve the program, and release your improvements tothe public, so that the whole community benefits (freedom 3). Access to thesource code is a precondition for this.

    自由之參:改進程式的自由。我可以自由地跟大家分享我改進的功能程式碼,因此如果有使用這個軟體的人,也可以享受到我改進的功能。

1 筆迴響:

資處9號 提到...

旺伯實在太熱血了,下部隊好好保重啊。